|
|
    |
|
|
|
|
|
Predmety,
ktoré pokrýva: |
|
chémia,
geografia, ekológia a environmentalistika |
|
|
|
Veková
kategória iakov, pre ktorých je projekt urcený: |
|
iaci
ZŠ a SŠ vo 13-19 rokov, jednotlivci alebo skupiny |
|
|
|
Anotácia
projektu: |
|
Výrazné
medzipredmetové vztahy môe sledovat medzi environmentalistikou
a geografiou prostredníctvom environmentálnej geografie,
ktorá sa zaoberá jednotlivými environmentálnymi
problémami, jednotlivými zlokami ivotného
prostredia ako je voda, pôda, ovzdušie sledujúc ich
stav, kvalitu a priestorové rozšírenie. Najmä
zistovanie kvality zloiek ivotného prostredia je dôleité
pre ich další vývoj a predovšetkým ochranu.
Úlohou tohto projektu je preto predstavit rad jednoduchších
ci zloitejších pokusov stanovujúcich práve
kvalitu jednotlivých zloiek ivotného prostredia.
|
|
|
|
Hlavný
ciel: |
|
Vytvorit
súbor pokusov zameraných na zistovanie kvality a stavu vybraných
zloiek ivotného prostredia. |
|
|
|
Vzdelávací
ciel: |
|
iaci
získajú poznatky o monom praktickom urcovaní
kvality zloiek ivotného prostredia.
Zozbierané a navrhované pokusy je moné dalej
prakticky overit a tak vyuit pri skúmaní miestnej
krajiny.
|
|
|
|
Výchovný
ciel: |
|
iaci
sa oboznámia s negatívnymi úcinkami jednotlivých
ludských cinností na ivotné prostredie.
Nadobudnú informácie o spôsoboch urcujúcich
kvalitu zloiek ivotného prostredia, cím môu
zhodnotit stav zloiek svojho najblišieho ivotného
prostredia. Prostredníctvom získaných informácií
sa môu dalej zapájat do rozlicných environmentálnych
projektov.
|
|
|
|
Motivácia: |
|
Naše
ivotné prostredie je vo velkej miere narúšané
rôznymi ludskými aktivitami. Casté negatívne
zásahy vedú k výrazným zmenám v ivotnom
prostredí, ktoré sa prejavujú v kvalite jeho zloiek.
Ovzdušie obsahuje napr. zvýšené mnostvo
niektorých exhalátov, vo vode sa nachádzajú
zvýšené mnostvá nevhodných a
toxických látok a pôda je v našom okolí
castokrát kontaminovaná niektorými chemickými
prvkami. Vieme aká je kvalita zloiek ivotného
prostredia v našom okolí? Vieme, co ovplyvnuje stav zloiek
ivotného prostredia? Hladáte odpovede na tieto otázky?
Tak potom ste na tom správnom mieste! |
|
|
|
Popis
miesta: |
|
vybraný
región ci mikroregión Slovenska |
|
|
|
Úlohy
zúcastnených na projekte: |
|
·
oboznámte sa s jednotlivými zlokami ivotného
prostredia
· vyhladajte, vypracujte, navrhnite pokusy na zistenie kvality
ovzdušia
· vyhladajte, vypracujte, navrhnite pokusy na zistenie kvality
vody
· vyhladajte, vypracujte, navrhnite pokusy na zistenie kvality
pôdy
· zaujímajte sa realizované alebo navrhované
environmentálne projekty vo vašom okolí
|
|
|
|
Zoznam
uvádzajúcej literatúry: |
|
·
Tölgyessy, J., Blaej, A. 1982. Otázky a odpovede z chémie
ivotného prostredia. Bratislava : Alfa, 1982.
· Tölgyessy, J. et al. 1982: Chémia, biológia
a toxikológia vody a ovzdušia. Bratislava : Veda, 1982.
· Tölgyessy, J., Ruicka, I., Harangozó, M., Tomecek,
O. 2000: Ekochémia a ekochemické pokusy. Banská Bystrica
: FPV UMB Banská Bystrica, 2000.
· www.sazp.sk/slovak/periodika/sprava/ sprava98/4/starozp/posudzvp.html
|
|
|
|
Spôsob
prezentácie výsledkov: |
|
iaci
na základe získaných informácií zostavia
environmentálny pokusník, ktorý bude poskytovat súbor
pracovných postupov na zistenie kvality zloiek ivotného
prostredia. Zhotovia www stránku, ktorá bude podávat
informácie o získaných výsledkoch. |
|
|
|
Uloenie
spracovaných materiálov: |
|
·
iacke práce budú prezentované na stránkach
projektu
· kadá zúcastnená riešitelská
skupina obdrí CD-nosic so všetkými projektami |
|
|
|
|